Filmkritikere og filmhistorikere

● Thomas Elsaesser | * 22/6 1943  † 4/12 2019 |
Tysk født filmhistoriker og -teoretiker, hvis største indsats skete i Nederlandene, men han interesserede sig meget for klassisk og moderne tysk film. En original videnskabsmand - og ofte svær at læse. Hans lille bog om Fritz Langs "Metropolis" i BFI's Classics serie kan anbefales.
Nekrolog i Filmdienst ~ Mindeord i Film History

● Morten Piil  | * 1/3 1943   †  22/3  2018 |
Nekrolog i EKKO + Opslag på Wikipedia

Tilbage til forsiden

Tilbage til artikel- oversigten

Victor F. Perkins
| * 22/12 1936  † 15/7 2016 |

Han var én af de klogeste: Victor Francis Perkins - mest kendt for bogen "Film As Film" og nogle af hovedartiklerne i MOVIE, filmtidsskriftet som i 1960erne og 1970erne lagde vægt på nær-analysen af film frem for de vilde spekulationer, som det franske filmtidsskrift Cahiers du Cinéma var berygtet for, omend yndlings-instruktørerne ofte var de samme. Perkins var den MOVIE kritiker - sammen med Charles Barr - som havde den mest analytiske og sagligt/historiske tilgang, mens f.eks. Robin Wood var mere subjetiv, polemisk, politisk osv.. Perkins' seneste artikler findes i det digitale MOVIE fra Warwick University; issue 7 mindes Perkins med to af Perkins' fremragende artikler og en smuk nekrolog af Barr. Ifølge datteren Polly Perkins blev faderen til sidst i sit liv et medie-emne, fordi han blev udsat for dårlig hospitals-behandling.
Nekrolog fra Warwick University ~ BFI Obituary
MOVIE - A Journal Of Film Criticism
Twitter-side med udvalgte Perkins visdomsord
● "Film As Film" (opr. 1972): kan købes hos Amazon
● "The Magnificent Ambersons" (opr. 1999): tjek Amazon
● "La règle du jeu" (opr. 2012): kan købes hos Amazon

Marcel Martin
| * 12/10 1926  † 4/6 2016 |

Filmkritikeren Marcel Martin var en flittig mand, ikke blot når han selv anmeldte film i bl.a. tidsskriftet "Cinéma", men også som generalsekretær og senere formand for den internationale sammenslutning af filmkritikere (FIPRESCI). Han skrev et par bøger om fransk film og allervigtigst det filmæstetiske værk "Le langage cinématographique" (opr. 1955, siden udkommet i flere udgaver og på flere sprog), hvor han udmærket og velbegrundet med talrige eksempler lægger sig på linje med Jean Mitry - forud for denne og lettere tilgængeligt. (Se Mitry nederst på denne side).
Fransk Wikipedia ~ FIPRESCI nekrolog

Philip French
| * 28/8 1933  † 27/10 2015 |

French blev svensk gift 1957 med Kersti Molin, og Kersti står opført som medforfatter til den lille Bergmanbog "Wild Strawberries" (1995), men ellers er French mest kendt for essays om amerikansk film i diverse tidsskrifter og i bøger som "Movie Moguls" (1969) og "Westerns: Aspects Of A Movie Genre" (1974), hvor han bl.a. opdelte moderne westerns efter politiske retninger. French var også en flittig 'allround' filmkritiker gennem 50 år for ugeavisen The Observer og i næsten 30 år for BBC radio.
Derek Malcolm ~ Peter Bradshaw ~ The Daily Telegraph

VERDENS TI BEDSTE FILM IFØLGE FRENCH - KRONOLOGISK
The General (Buster Keaton, 1926)
La grande illusion (Jean Renoir, 1937)
Stagecoach (John Ford, 1939)
Citizen Kane (Orson Welles, 1941)
Singin' In The Rain (Stanley Donen, 1952)
Shichinin no samurai/De syv samuraier (Akira Kurosawa, 1954)
Pather Panchali (Satyajit Ray, 1955)
Vertigo/En kvinde skygges (Alfred Hitchcock, 1958)
Nattvardsgästerna/Lys i mørket (Ingmar Bergman, 1963)
The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972)

Penelope Houston
| * 9/9 1927  † 26/10 2015 |

Houston var i mange år chefredaktør af det ansete filmtidsskrift Sight & Sound (BFI). Hendes tilgang til film var 'human interest' og 'common sense', i polemik mod de vidtløftige kritikere på Cahiers du Cinéma og senere Movie. Gennem samarbejdet med skiftende vice-redaktører udviklede hun dog Sight & Sound og gav plads til andre synsvinkler. Hendes skepsis over for kommerciel film fremgår klart af bogen, "The Contemporary Cinema", som udkom 1964 på dansk under titlen "Filmen efter Den anden Verdenskrig".
Peter Bradshaw ~ Derek Malcolm
The Daily Telegraph ~ British Film Institute

Kenderen af japansk film
Donald Richie | * 17/4 1924 -  † 19/2 2013 |

Somme tider er der nogle ildsjæle, som ændrer filmkulturen. Amerikaneren Donald Richies engagement for japansk film og hans mange bøger/artikler fik enorm indflydelse på Vestens interesse for japansk film. På dansk findes to artikler i tre-binds-antologien "Se - det er film" (red. Ib Monty og Morten Piil, 1964-1966), og måske var Ib Montys egen interesse for japansk film vakt af Richie? Men hvor er arvtagerne?
Nekrolog af Tony Rayns i Sight & Sound

Filmkritikeren
Jim Hillier

| * 5/4 1941 † 10/8 2014 |
Mindeord hos BFI
Mindeord hos Movie

Lektor
Carl
Schenstrøm
 Nørrested

| * 2/6 1943 † 19/4 2014 |
Samling af mindeord
Kort biografi
Schepelern om Nørrested

Billede t.v.: Schenstrøm og Nørrested gravsted på Bispebjerg Kirkegård

Andrew Sarris
| * 31/10 1928   †  20/6 2012 |

Sarris er den filmkritiker, der gjorde Cahiers du Cinéma og deres filmkritiske ny bølge i 1950erne og 1960erne kendt i USA. "The auteur theory" var i virkeligheden en auteur-politik. Det var bare én af de fejl og evalueringer,  som han senere var storsindet nok til at indrømme. Han overlevede Pauline Kael, filmkritiker-kollegaen, som på sygelig vis altid forsøgte at nedgøre ham, endda også hans sene ægteskab med kollegaen Molly Haskell. Sarris skrev derimod pænt om Kael, da hun døde. Andrew Sarris forblev et åbent og varmt menneske. Som kritiker og skribent var han springende og ujævn, men med flair for sammenfattende sentenser.
Wikipedia ~ The-Tennessean ~ The-Guardian

VERDENS TI BEDSTE FILM IFØLGE ANDREW SARRIS
1 Madame de... (1953, Max Ophuls)
2 La règle du jeu (1939, Jean Renoir)
3 Ugetsu monogatari (1953, Kenji Mizoguchi)
4 Sunrise (1927, F.W. Murnau)
5 Vertigo (1958, Alfred Hitchcock)
6 The Searchers (1956, John Ford)
7 The Magnificent Ambersons (1942, Orson Welles)
8 The Great Dictator (1940, Charles Chaplin)
9 Steamboat Bill Jr. (1928, Buster Keaton)
10 Ordet (1955, Carl Theodor Dreyer)

Niels Jensen
| * 12/11 1929   †  10/12 2010 |

Bag det almindelige navn stod en usædvanlig filmpædagogisk begavelse, som i 30 år var højskolelærer på Krogerup. Ole Wivel har venskabeligt og vittigt portrætteret ham som ung elev på Askov i erindringsbogen "Romance for Valdhorn". Niels Jensen underviste også en årrække på Filmskolen og havde vigtige hverv på Statens Film Central og Det danske Filminstitut. For nogle var hans optagethed af dokumentarfilm vigtig. For de fleste er Niels Jensen forbundet med bogen "Filmkunst" (første gang udgivet 1969) - en god, traditionel indføring. Denne bog og Niels Jensens artikler i Kosmorama viste en mand med stor spændvidde. Han kunne skrive indfølt om såvel Johns Fords film som Ingmar Bergmans, og hans tematiske tolkning kunne bringe en vis mening i galskaben i Sam Peckinpahs film. Niels Jensen var ikke blot en vidende filmkender, men også fuld af kærlighed til film.

Ian Cameron
| *  13/3 1937   †  26/1 2010 |

Filmkritikeren og forlæggeren Ian Cameron spillede en hovedrolle, da en gruppe engelske filmkritikere i 1960erne gjorde oprør mod den 'social og human interest' filmkritik, som snarere var en 'highbrow' finkultur, der kun havde overbærende bemærkninger til overs for den kommercielle 'mainstream cinema' og 'Hollywood'. Oprørernes talerør var filmtidsskriftet MOVIE, som Cameron holdt sammen på. Siden blev Cameron mere og mere forlægger, som det også fremgår af følgende nekrolog: Kampfællen Charles Barr skrev i The Guardian.

Robin Wood
| * 23/2 1931  † 18/12 2009 |

Én af de mest indflydelsesrige og omdiskuterede engelske filmkritikere.
Tjek min Robin Wood-side.

Ron Holloway
| * 26/11 1933    † 16/12 2009 |

Der er næppe mange i Danmark, som kender Ron Holloway. Den mange årige korrespondent for det store amerikanske mediemagasin Variety, især fra alverdens filmfestivaler, var desuden en overmåde vigtig personlighed i det internationale kirke og film-arbejde. Han var et hjerteligt og hjælpsomt menneske, som jeg er glad for at have truffet. Her er en nekrolog, jeg har skrevet - og her er mindeord fra INTERFILM.

Henri Agel
| * 29/8 1911   † 1/7 2008 |

Agel var en allround filmhistoriker og tidlig filmpædagog. "Les grands cinéastes que je proposent" er berømt; kapitler herfra indgår i den danske antologi "Se - det er film". Han skrev gode monografier om De Sica, Flaherty og Grémillon, og jeg oplevede ham engang holde et meget metodisk foredrag på Institut Francais. Med årene udviklede Agel filmens metafysiske dimensioner, jfr. "Poétique du cinéma" og "Métaphysique du cinéma". Til sidst forlod han den kristne metafysik til fordel for den østerlandske.
Universalis om Agel  ~ Wikipedia om Agel

Philip Strick
| * 1939  † 7/10 2006 |

Ligesom Tom Milne en underkendt engelsk filmkritiker, vidende og skarp. Han skrev i Films & Filming fra 1966, lavede TV-programmer, skrev en tid også for Sight & Sound og senere igen i Films & Filming - desuden en bog om science fiction film. Læs familiens mindeord.

Tom Milne
| *  2/4 1926  † 14/12 2005 |

Den fantastisk velskrivende oversætter og filmkritiker Tom Milne spillede en stor, men overset rolle i engelsk filmkritik i 1960erne og efterfølgende. V.F. Perkins har over for mig medgivet, at kritikerne på MOVIE i 1960-ernes polemik overså, at de i ham faktisk havde en diskret åndsfælle i fjendens hule, idet Milne var medarbejder og medredaktør på både Sight & Sound og Monthly Film Bulletin. Han bidrog til udviklingen af Time Out-filmguiden 1989 ff. og stod for en interviewbog om/med Joseph Losey, "Losey On Losey" (1968), samt oversatte/redigerede en samling af Jean-Luc Godards filmartikler m.v.,  "Godard On Godard" (1972). Hans vigtigste bøger er dog "Rouben Mamoulian" (opr. 1969) og "The Cinema Of Carl Dreyer" (opr. 1971) - fremragende næranalyser af to særprægede instruktørers film. - - Læs mindeord her.

Raymond Durgnat
| * 1/9 1932  † 19/5 2002 |

Filmkritikeren Raymond Durgnat færdedes i mange kredse, men forblev en éner. Hans tilgang var ofte humoristisk og udfordrende, på skift pragmatisk og præget af dybdepsykologien. Han havde en god pointe, når han påpegede populærfreudianismen i Hitchcocks film og gik imod Robin Woods moralske vinkling, men det var fjollet, når han ville slå Howard Hawks i hovedet med William Wellman. Han skrev nok allerbedst om Luis Buñuel.
Nekrolog i The Guardian  ~  Portræt på Wikipedia

Syv pionerer

Ivan Butler | * 9/4 1909   † 17/5 1998 |

Tidlig engelsk filmhistoriker af den gode snusfornuftige type, som har skrevet flere nyttige oversigtsværker, f.eks. "Religion In The Cinema" (1969), "Horror In The Cinema" (1970), "The War Film" (1974) og andre.
Biografi på IMDb ~ Bøger på Alibris ~ Bøger på Amazon

Jerzy Bonawentura Toeplitz  | * 24/11 1909   † 24/7 1995 |
Toeplitz, som var født i Kharkov i det nuværende Ukraine, fik stor betydning for polsk film - bl.a. gennem den verdensberømte filmskole i Łodz fra 1948 - og for international film - bl.a. i filmarkivernes sammenslutning og ved opbygningen af en australsk filmskole. Han efterlader sig en stor filmens verdenshistorie, som dækker årene 1895-1953, og som er særlig grundig vedr. 1930'erne. Den er udgivet på tysk i fem bind 1975-1991 på det  udmærkede Henschelverlag i Østberlin; værket skæmmes for en del af prosovjetiske og prokommunistiske markeringer.
Nekrolog af Adrian Dannatt ~ Polsk leksikonopslag

Marcel Oms  | * 16/12 1931   † 22/7 1993 |
Filmhistorikeren Marcel Oms indskrev sig selv i filmhistorien, da han var en drivende kraft i oprettelsen af Institut Jean Vigo og cinemateket i Toulouse. Spansk film havde en stor plads hos ham (jf. bøger om Buñuel og Saura), men hans interesser var mange (jf. bøger om Dovzjenko, Buster Keaton, Claudia Cardinale), og han var en glimrende formidler. En stor filmklub i grænsebyen Collioure mellem Catalonien og Frankrig er opkaldt efter ham.
Wikimonde om Marcel Oms ~Mindeord Institut Jean Vigo

Gerald Mast  | * 13/5 1940   † 1/9 1988 |
Han døde i utide, men nåede meget. For filmhistorikeren og -teoretikeren Gerald Mast stod filmkomedien centralt - i flere af hans bøger, mest i genre-analysen "The Comic Mind". Jeg kan ikke altid følge hans teoretiseringer, men de fleste af hans bøger er givende. Den kortfattede filmhistorie er videreført af Bruce Kawin.
Nekrolog i The Chicago Tribune ~ Bøger hos Amazon

Jean Mitry  | * 7/11 1904   † 18/1 1988 |
Endnu en fransk pionér inden for filmhistorie, men han var bedst inden for filmens æstetik: "Esthétique et psychologie du cinéma" (2 bind, 1963-65). Hans æstetiske linje genfindes hos Marcel Martin (se nekrologer 2016).
Mitry var med til at grundlægge cinemateket i Paris. Fra 1944 var han professor ved filmskolen (L'IDHEC) i Paris.
Fransk Wikipeda om Jean Mitry
Goodreads om Jean Mitry

Roger Manvell  | * 10/10 1909   † 30/11 1987 |
En engelsk pionér, som var den første leder af The British Film Academy. Han skrev talrige filmhistoriske bøger, altid omhyggelige, nogle dybdeborende, andre mere populære i tilsnit. Sammen med den tysk fødte Heinrich Fraenkel (1897-1986) skrev Manvell adskillige bøger om Nazi-Tyskland. 1975 blev han ansat ved Boston University, Massachusetts, og 1982 professor samme sted. Manvell døde også i Boston.
Biografi og bogfortegnelse på tysk Wikipedia.

Georges Sadoul  | * 4/2 1904   † 13/10 1967 |
Dén franske pionér inden for filmhistorie. Ligesom filmkollegaen Léon Moussinac (1890-1964) og forfatteren Louis Aragon (1897-1982) havde Sadoul berøring med det surrealistiske miljø, men blev begejstret for film, ikke mindst sovjetisk film, og alle tre blev medlem af det franske kommunistparti. Sadouls biografi om Charles Chaplin - udgivet 1954 på dansk af det kommunistiske forlag Tiden - tager Chaplin til indtægt for partilinjen. Nogle af hans filmhistoriske værker er desværre fulde af fejl - ikke mindst det trebindsværk, som Rhodos udgav på dansk: "Filmens verdenshistorie" (1968). Han var gift med polsk fødte Ruta Assia (1904-1993). Uanset den politisk farve var Sadoul betydningsfuld for filmmiljøet i Frankrig, jfr. fransk Wikipedia og Kasper Lauritzen.

Ivan Butler

Jerzy Toeplitz

Marcel Oms