"Cold Souls": Sjæle på markedet

Det berettes, at den franskfødte instruktør Sophie Barthes havde Woody Allen i tankerne til hovedrollen i hendes nye amerikanske film ”Cold Souls”. Mon ikke det talende vandfald fra Brooklyn kunne have givet filmen noget mere ’kant’? Noget mere nerve og engagement, så man enten blev revet med eller lodret irriteret – i stedet for at blive lullet i søvn, som den nuværende film for en stor del gør.

Forskellige nydelige yngre skuespillerinder vimser rundt i filmen og fik for nogle øjeblikke undertegnede til at vågne op, men den rigtige skuespillerinde på holdet, Emily Watson, har fået en dårlig birolle som hovedpersonens forsømte ægtefælle. I de fleste af hendes scener ligger hun og sover eller døser – ligesom publikum?

Hovedpersonen er en skuespiller, der har fået en god rolle i en opførelse af Anton Tjekhovs ”Onkel Vanja”, og alligevel har han det dårligt med sig selv. Hverken kunsten eller hustruen har hans fulde opmærksomhed, og så lader han sig lokke til et mærkeligt institut, han har læst om i The New Yorker. Her kan man få fjernet og evt. udskiftet sin sjæl. Menneskesjælene viser sig at tage vidt forskellig form, men absolut ikke imponerende, og er i øvrigt genstand for en slags ’trafficking’ over grænserne. På et tidspunkt bliver hovedpersonens ærteformede sjæl væk – og dukker op i det tvivlsomme firmas afdeling i Sankt Petersborg. I denne farceagtige science fiction intrige aner man mulighederne for Woody Allen som instruktør, jfr. hans ”Sleeper” (1973).

Man aner selvfølgelig også et – efter min mening uforløst – potentiale for en seriøs overvejelse af begrebet sjæl eller et seriøst debatincitament om det enkelte menneskes ’partering’, opløsning og kommercialisering, ikke engang i den globale medicinalindustris tjeneste, men nu alene til glæde for diverse ’hedgefunds’.

I sandhedens interesse skal det til sidst anføres, at enkelte andre anmeldere åbenbart er blevet mere underholdt af filmen end mig og finder Paul Giamatti i hovedrollen talentfuld.

© Bo Torp Pedersen, 2010

Tilbage til forsiden

Tilbage til oversigten

Filmfakta: Cold Souls – USA 2009 – Instr. og manus: Sophie Barthes – Medv.: Paul Giamatti (Paul Giamatti), David Strathairn (Dr. Flintstein), Dina Korzun (Nina, sendebud), Stella Stark (Pauls mor i tilbageblik), Lauren Ambrose (Stephanie, ung rødhåret laborant), Natalia Zvereva (blond ’æsel’), Emily Watson (Claire, Pauls hustru), Rebecca Brooksher (Jelena), Boris Kievskij (Oleg), Katheryn Winnick (Sveta), Oksana Lada (Sasha), Armand Schultz (Astrov), Michael Tucker (theatre director), Kim Denkhaus (ballerina), Jeannette Gould (Maria i 'Onkel Vanja'), Michael Stuhlbarg (hedgefund konsulent) – 101 min..

Alternative anmeldelser m.v.: CinemaZone, IMDb, The San Francisco Chronicle, Schnitt, Scope, USA Today.

● Pressebilleder © Miracle Film

Opdateret d. 9/1 2014 **